Fiche

La mixité scolaire : un parcours inachevé
Articles
Nadine Plateau
Het gemengd onderwijs zoals wij dat de laatste 20 jaar kennen is, aldus de auteur, geen emancipatorisch succes. Het huidige schijnbaar sekseneutrale onderwijs is in feite een dominantie van de mannelijke vorm van onderwijs en ging gepaard met een devaluatie van de vrouwelijke kundigheden. Slechts binnen enkele scholen werd er in het kader van projecten onder impuls van het gelijke kansen beleid geëxperimenteerd met emancipatorisch gericht gemengd onderwijs. Maar eens deze projecten afgelopen werd ook hier het gemeng onderwijs beperkt tot het naast elkaar zitten van jongens en meisjes in dezelfde klas. Nochtans zijn de nodige feministische studies voorhanden. Werkelijk gemengd onderwijs houdt in dat zowel het 'verborgen' programma (reproduktie van impliciete rolpatronen) als de formele lesinhouden worden aangepast. Het gemengd onderwijs zou de feministische kritiek moeten inlassen en de historische waarheid omtrent de sekseverhoudingen aan het licht moeten doen komen.
Chronique féministe, vol. ( 1994) 53 p. 6- 12

Sujets

Collection de bibliothèque - 15/94/1558_FR

Volume/Partie Exemplaire Statut du prêt Date jusqu'à
- 15/94/1558_FR Non empruntable -